Reklamy otaczają nas zewsząd i wdzierają się wszelkimi możliwymi kanałami. Wg teorii reklama powinna pełnić przynajmniej jedną z następujących funkcji: informacyjna, wspierająca, edukacyjna, konkurencyjna. Reklama może (w przypadku tzw. reklamy obrazowej) pokazać zależność pomiędzy reklamowanym produktem (nie musi to być „rzecz”!) a stylem życia użytkownika. Na tym bazują (często) linie lotnicze, firmy motoryzacyjne, odzieżowe, kosmetyczne. Może też (w przypadku reklamy stymulującej) próbować wywołać u odbiorcy określoną (pozytywną) reakcję.
Twórcy reklam próbują to uzyskać najróżniejszymi metodami, np.:
– pokazując cechy i zastosowania produktu wskazując najmocniejsze walory (tzw. najmocniejsze karty)
– stosując różne symbole, skojarzenia, gry słowne
– porównując produkt z wyrobami konkurencji
– angażując różne osoby (czasem sławne, a czasem zwykłe) żeby poświadczyły, że produkt jest naj…
– nawołując do naśladowania większości (to trochę jak ze stadem)
– prezentując różnego rodzaju historyjki, opowieści, przygody (z produktem grającym jakąś ważną rolę)
– stosując elementy magiczne, fantasy czy science fiction
Łatwo zauważyć, że skojarzenia są dość mocno zależne od kultury, społeczeństwa, pozycji społecznej czy wykształcenia odbiorcy reklamy. Dlatego nie powinno dziwić, że w Europie nie widuje się reklam z wykorzystaniem kyudo. Niewiele osób skojarzyłoby po prostu o co chodzi ? Zresztą ze „zwykłym” łucznictwem też wcale nie jest lepiej (a tu już o skojarzenia powinno być sporo łatwiej). Jednak w Japonii reklam z elementami kyudowymi jest wcale niemało. Dlatego postanowiłem wybrać niektóre z archiwum i pokazać w naszym Ciekawniku.
Wg jednego z modeli (AIDA) reklama powinna:
– zwrócić uwagę (ang. Attention)
– wywołać zainteresowanie (ang. Interest)
– wzbudzić pożądanie (ang. Desire)
– skłonić do działania (ang. Action).
Zatem oglądając kolejne odcinki – spróbujcie przyjrzeć się im pod kątem tych wymienionych powyżej elementów (stając się bardziej świadomymi odbiorcami ?).
Przykład wykorzystania znanych osób w tym zestawie to znany aktor Satoshi Tsumabuki w reklamie firmy rekrutacyjnej RikuNavi, mistrzyni studenckiego kyudo Miho Hatanaka w reklamie Sankei Shinbun czy bohaterowie Tsurune reklamujący helloweenowe przekąski.
Oprócz tego słynny Przyjaciel Kalorii, firma budowlana Deiwa House, Diam ETF – firma specjalizująca się w inwestycjach w szlachetne kamienie, fajny portal Find My Tokyo, firma handlująca zegarkami i Olympus.
Przerwa na reklamę cz.1
