Mieliśmy okazję przekonać się o tym w gościnnych progach klubu Tametomo, który zorganizował warsztaty podsumowujące trzytygodniową podróż do Japonii czwórki śmiałków z Warszawy i Poznania. Dzięki funduszom pozyskanym z Fundacji Toshiba mieli możliwość intensywnego spędzenia czasu w czterech różnych tamtejszych dojo.
Warsztaty zgromadziły rekordową chyba ilość uczestników (ok. 50 osób) ze wszystkich aktywnych ośrodków. Było intensywnie i kolorowo. Wiele osób zaskoczyły proporcje ćwiczeń (znaczna przewaga sharei nad shagi).
Zwrócenie uwagi we wstępie, że „Kyudo to sztuka uważności. Na ludzi (tachi) i otoczenie (shajo).” też była (jak na miejsce i prowadzących) zaskakująca ? Mnie – bardzo pozytywnie. Wszystko przebiegało sprawnie, więc dwa treningowe dni minęły szybko, pozostawiając po sobie przyjemne zmęczenie.
Według relacji prowadzących znaczna część ich pobytu w odwiedzanych dojo przebiegała na obserwowaniu. Więc i uczestnicy warsztatów zostali zaproszeni do ćwiczenia mitorigeiko. Przy okazji otrzymaliśmy skromną, ale bardzo istotną kartkę, rozszerzającą to pojęcie.
O „uczeniu się oczami” pisaliśmy już na naszej stronie. Ale to nowe (przynajmniej dla mnie) ujęcie zdecydowanie zasługuje na omówienie i zachowanie „dla potomności”. Bardzo ładnie rozszerza inne rodzaje keiko o których pisaliśmy wcześniej.
Znaczenie mitori keiko 見取り稽古の意義
Czasownik miru będący elementem składowym pojęcia mitori keiko może mieć różne znaczenia. Wystarczy zastosować inny znak do zapisu, aby zmienić znaczenie słowa bez zmieniania jego brzmienia. Wynika to z dużej pojemności homofonicznej języka japońskiego (homofony: wyrazy o identycznej postać dźwiękowej, ale różniące się postacią graficzną i mające różne znaczenia).
- Obserwować 見る – tylko (biernie) obserwuję
[ケン – patrzeć, widzieć, oglądać, rozpoznawać] - Zauważać 観る – zauważam i zastanawiam się, w jaki sposób dzieje się to, co widzę
[カン – perspektywa, wygląd, stan, widok] - Badać 診る – obserwuję, zastanawiając się nad metodą poprawy tego co zauważam
[シン – shin badać, sprawdzać, diagnozować]
Ach! Te kanji… ?
Okazuje się, że to nie koniec! Można jeszcze (a robią tak np. japońscy studenci medycyny) dołożyć dwa kolejne poziomy:
- 視る [シ robić oględziny, uważać za, oceniać, szacować, doświadczać]
- 看る [カン czuwać, opiekować się, dbać]
A wszystkie pięć czyta się dokładnie tak samo: miru…
Powiedzenie przypisywane Gustave Flaubertowi „Żeby coś stało się interesujące, musisz po prostu patrzeć na to odpowiednio długo” ma dużo sensu. Szkoda, że nie zawsze starcza nam cierpliwości… ☹
Jeśli nie działa – musisz spojrzeć jeszcze raz! Być może z innego miejsca. A może z shai?
Mitorigeiko to trochę jak oglądanie sztuki, którą znamy w każdym detalu. Jak np. rekonstrukcja Bitwy pod Grunwaldem („Znowu Niemcy przegrali???”). Obserwujesz, analizujesz i myślisz, co byś zrobił(a) lepiej. Ale pamiętajmy, że nie pytani nie powinniśmy zwracać komuś uwagi (nie dotyczy sempaiów nadzorujących trening).
Warto czasem odwrócić myślenie i dostrzegać, co było fajnego, pięknego, dobrego. To jest chyba lepsze jako mitorigeiko (bo zapamiętujemy wzorzec pozytywny)! Wówczas oczywiście możecie wyrazić wasz podziw. Pamiętając, żeby na końcu nie użyć „ale…” ?
Inne omawiane elementy były powrotem do podstaw. O części możecie poczytać w starszych wpisach na naszej stronie:
- toriyumi no shisei – wyjściowa postawa z łukiem, jak ważne jest prawidłowe ustawienie dłoni i na co wpływa w dalszych etapach
- o użyciu wzroku – który powinien zapewniać ciągłość, a nie przeskakiwać z elementu na element (przy okazji do wdrożenia rozgrzewkowe ćwiczenia oczu prezentowane przez Bogdana!)
- ashibumi – ustawienie stóp wpływające na wszystkie pozostałe elementy
- maai – czyli zarządzanie przestrzenią i tempem
Do kilku zagadnień ze względu na trochę wątpliwości (ikasu, synchronizacja zmiany tachi czy taijō, czyli opuszczanie shajo) pewnie trzeba będzie wrócić. I być może rozszerzyć uważność na siebie i sprzęt. Mamy nadzieję, że to nie była ostatnia tego typu okazja.
Przeglądając uważnie lutowy numer miesięcznika wydawanego przez ANKF zauważyliśmy kilka znajomych nazwisk w sekcji „Egzaminy”.
Jacek, Alex, Julka, Patryk, Adam – jeszcze raz gratulacje!
A tymczasem skoczcie jeszcze do naszych Galerii po więcej zdjęć z warsztatów TIFO.
P.S. Przeglądając ostatnio materiały dotyczące Prawa Murphy’ego natknąłem się na związane z tematem. Warto je również brać pod uwagę 🙂
REGUŁA OBSERWATORA
Bardzo dużo można zauważyć, gdy się patrzy.UOGÓLNIONE PRAWO GÓRY LODOWEJ
7/8 WSZYSTKIEGO pozostaje niewidoczne.